dinsdag 15 december 2015

LL4-1 Professionele Leergemeenschappen (PLG)

Mijn visie betreffende PLG's is gebaseerd op de kenmerken die Dufour en Fullan (2015) beschrijven in 'De vijf essenties van leidinggeven aan een PLG. Hierin staan de volgende kenmerken centraal:
1. Gedeelde missie, visie, waarden en doelstellingen;
2. Cultuur van samenwerken met een focus op leren door iedereen;
3. Gezamenlijk onderzoek naar de beste praktijkvoorbeelden en naar de huidige werkelijkheid;
4. Leren door doen;
5. Voortdurend streven naar verbetering;
6. Resultaatgericht werken.

In de visie op leren binnen de organisatie staat het volgende centraal (conceptnotitie OGW Saltho/Driespan onderwijs, nov. 2015):

Bovenstaande zou mijns inziens ook kunnen gelden voor het expertisecentrum. Noodzakelijk hierbij is met name punt 1 zoals beschreven door Dufour en Fullan. Momenteel zijn we de waarden aan het definieren en de consequenties voor het gedrag en handelen. Samenwerken wordt mijns inziens in voldoende mate gedaan.
Aandachtspunten zijn naar mijn idee het voortdurend streven naar verbetering en resultaatgericht werken. PLG gaat over collectief leren.

De ambitie voor mezelf ligt op het gebied van de onderzoekende en reflectieve houding. Daarnaast heb ik de ambitie dat het team, kijkend naar de driehoek professionaliteit, gemeenschap en leren (Verbiest, 2015) focust op de gemeenschap, waarin wederzijds vertrouwen, gedeelde opvattingen en gedeelde verantwoordelijkheid centraal staan. Feedback geven op elkaar zou hierin een belangrijk middel kunnen zijn (de normatief-educatieve-strategie sluit hier het best op aan). Een middel dat hiertoe kan bijdragen is intervisie (hierom wordt door het team gevraagd).

Als leidinggevende ligt er een taak op alle drie de rollen:
als Cultuurbouwer: model staan voor de opvattingen, waarden en normen
als Architect: in de vorm van het opstellen van een professionaliseringsplan
als Educator: het adviseren van de collegae en het intellectueel stimuleren door vragen te stellen om de vooronderstellingen aan het wankelen te krijgen

De belangrijkste quote van prof. dr. E. Verbiest, tijdens de masterclass, heeft betrekking op drie essentiele vragen:
1. Wat willen we dat leerlingen leren?
2. Hoe willen we dat dit gebeurt?
3. Wat doen we als ze dat niet doen of niet leren?
 
Een vraag voor deze LL gekoppeld aan literatuur en mijn onderwijspraktijk, heeft betrekking op;  'Een PLG binnen een netwerkorganisatie': kan dit en hoe geef je dit vorm?

1 opmerking:

Henderijn Heldens zei

Een interessante en actuele vraag voor deze leerlijn. Netwerkorganisaties stellen hun eigen vragen aan leiderschap. Kan een netwerkorganisatie zich (leren) gedragen als leergemeenschap? Ben benieuwd naar je bevindingen!