maandag 25 januari 2016

Stimuleren van informeel leren


Onderstaande is een korte notitie op basis van de hoofdstukken 24 en 25 uit HRD Handboek (2011).
Het informeel leren van teamleden wordt actief gestuurd door collegae te vragen om feedbackformulieren in te laten vullen door bijvoorbeeld mensen die workshops, trainingen etc hebben gevolgd. Hierdoor wordt feedback verkregen over het eigen handelen. Verder wordt door de leidinggevende vaak een alternatieve zienswijze geponeerd wanneer collegae met vragen of opmerkingen komen. Ik probeer daarnaast model te staan door mijn eigen gedrag ter discussie te stellen, maar dit ook te doen als collega’s bij mij komen met vragen en/of opmerkingen. Ook geef ik suggesties via de weekinfo of als nav een ontwikkelgesprek is gebleken dat een collega een bepaalde richting op wil in haar werkzaamheden (bv. expertiseslag wat betreft vluchtelingen, dan deel ik de informatie vanuit de PO-raad). Ook leg ik regelmatig informatie ter inzage weg, zodat mensen zelf de keuze hebben om hier iets mee te doen. Verder bestel ik literatuur en introduceer deze tijdens vergaderingen. Innovatief gedrag probeer ik zoveel mogelijk te stimuleren. Hier zou de aandacht meer op gevestigd mogen worden.
Als ik verder kijk naar de mogelijkheden die ik vanuit de organisatie biedt aan collegae, dan wordt er voldoende autonomie geboden en laat ik gedrag zien dat past bij een transformationeel leider (nl. duidelijke visie en aandacht voor de individuele medewerker. Wat betreft intellectuele stimulans zie boven beschreven zaken ‘kennis delen’).
Bovenstaande is gebaseerd op literatuur (zie deze korte samenvatting).

Geen opmerkingen: