Wanneer je hier klikt, zie je de uitwerking van de opdracht Curriculum Issues. Ik ontvang graag feedback! Bij voorbaat dank.
Tijdens de bijeenkomst op 3 november jl. heeft prof. Jan van den Akker (directeur SLO) een masterclass Curriculum 2032 verzorgd. Hij spreekt hierin over het pre-advies van Schnabel (lees hier). Van den Akker spreekt onder andere over maatschappelijke ontwikkelingen, koersgevoel en kwaliteitsverbetering. Taken van het onderwijs zijn: kennisontwikkeling, maatschappelijke voorbereiding en persoonsvorming. Van den Akker benoemt verder landelijke curricula versus lokale vormgeving. Daarnaast staat hij stil bij 'zijn' spinnenweb en benoemt hierbij dat 'elke keten zo sterk is als de zwakste schakel'. Starten vanuit Visie (WHY?, Sinek) is belangrijk. De hamvraag is: Waartoe leren wij?
Een statement maakt hij door te zeggen dat 'Je niet ziek hoeft te zijn om beter te willen worden!'. Deze stelling gaat mijns inziens nog niet op voor het onderwijs. Daar lijkt het soms meer 'Aan mijn lijf geen polonaise'. Ik bedoel hiermee dat het nog te vaak voorkomt dat onderwijsprofessionals weinig tot geen zelfreflectie tonen en het principe van levenslang leren nog onvoldoende voor ogen hebben. Van den Akker besluit zijn betoog met de noodzaak tot professionalisering en samen op leren.
1 opmerking:
Hoi Stefan,
een helder verhaal. De maatschappelijk context en de importantie zijn m.i. helder in kaart gebracht. De koers van veranderen zijn helder en de gevolgen voor de eigen organisatie ook. Het is de vraag of als je over de huidige ontwikkelingen heen kijkt, jullie huidige koers nog handhaafbaar blijft.
Succes
Een reactie posten